måndag 6 oktober 2008

Skorsten på plats



Äntligen är skorsten på plats efter ett år!
Prick 8 i morse dök Skorstenspojkarna upp och satte igång och sen gick det undan.
När jag kom hem för en stund sedan var allt på plats. Om en vecka kommer sotaren och provtrycker skorstenen sen kan vi åter igen börja elda i våran kamin och njuta av en brasa när det blir ruggit ute.
Vi valde efter många om och men en grå pipa till den del som kommer att vara synlig på övervåningen. Det fanns så mycket olika man kunde välja på, koppar, krom och massor av olika färger men vi kom fram till att en neutral grå kommer vi nog inte att tröttna på i första taget vilket hade varit risk för om vi valt någon av de mer utstickande ytbehandlingarna. Det blev ett NVI system eftersom de var de enda som hade röd skorstenshuv på utsidan, jag kunde inte tänka mig en svart som bröt av mot vårat vackra tegelröda tak.

För övrig så börja det hända saker igen; I morgon bär det av till Ljusdesignern och jag är i full gång med att skissa på en av ritningarna vad jag har för vision, så vi har något att utgå ifrån. Efter morgon dagens träff så vet vi också när elektrikern kommer, troligen om ca 2 veckor.

Jag har också bokat möte med en trappfirma nästa tisdag för att gå igenom vad vi behöver tänka på när vi tar upp hålet mellan våningarna, komma fram till vad vi vill ha och få en hyfsad prisbild på vad eländet kommer kosta ... säkert mer än vad vi har tänkt oss.

PS: Jag vill bara nämna att jag har namnsdag idag ;-)


7 kommentarer:

The Binfield's sa...

Nu börjar det ju hända lite grejer. ser jätte bra ut!

Vimsingen sa...

Grattis!
Skönt att höra att det gick så snabbt med skorstenen.
/Vimsingen

hugan sa...

vilken liten smidig skorsten ni har...! här tog det dryga året att få täckplåten på plats...
härligt att det rör på sig med trapp o annat, kanske skulle visa vår trapp åxå..?!

hugan sa...

o GRATTIS glömde jag ju att säga!!!

Synnøve. sa...

Hej på dig vännen.
Så fina blommor du har i inlägget under.
Härliga färger måste jag få lov att säga.
Så äntligen är pipa på plass...
Så skönt med värme i spisen snart då.
Hoppas ni finner en bra lösning på trappdilemmat nu bara.
Hoppas att allt är bra med er och att ni får ha en trevlig tisdagskväll.
Grattis i efterskott på namnsdagen.
Kramen Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Grattis!

Taklyftet sa...

Jag tackar så mycket för gratulationerna från er alla!