lördag 25 oktober 2008

Blemheim Palace






Sista inlägget från våran Englands semester kommer nu och ja, jag vet att jag är trädgårdtokig. Ibland tycker maken att det går lite till överdrift.
Det var ett vacker slott med en otroligt strikt och välskött trädgård. Buxbom häckarna kring fontäner var inte att leka med, det kändes nästa som om de hade kammat alla blad rätt.

Blenheim Palace är Winston Churchils födelsehem, informationen nedan är egenhändigt snodd från deras hemsida :).

Blenheim Palace, home to 11th Duke of Marlborough and the birthplace of Sir Winston Churchill, offers a memorable day out.

Set in 2100 acres of beautiful parkland landscaped by ‘Capability’ Brown, the exquisite Baroque Palace is surrounded by sweeping lawns, formal gardens and the magnificent Lake.

Inside, the scale of the Palace is beautifully balanced by the intricate detail and delicacy of the carvings, the hand painted ceilings and the amazing porcelain collections, tapestries and paintings displayed in each room. On the first floor 'Blenheim Palace: The Untold Story' brings to life enticing tales from the last 300 years.

Situated in Woodstock, just 8 miles from Oxford, the Palace was created a World Heritage site in 1987.




4 kommentarer:

Nettan sa...

Hejsan!!
Tack för hälsningen hos mig!! Du frågade om elementskydden, dom har min lilla paps snickrat efter mina ritningar! Super bra!;-)
Ha en forts trevl helg!!
Kram Nettan

Erika sa...

Du verkar ha har varit i England en del, har du några tips på Trägårds ställen att besöka när jag skall till London om två veckor?

hugan sa...

Ja jösses vilka trädgårdar! Inte mycket till likhet med vissa här uppe iaf. !!

Tusen tack för härligt stöttande kommentar hos mej.
Som ytterligare ett litet tack(?) har du en liten utmaning hos mej..!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Helt otroligt vilka trädgårdar det finns i det landet. Jag drömmer om en trädgårdsemester i England. Vi har en engelsk bil och det skulle vara jättefräckt att glida runt där på engelska landsbygden. Maken kan släppa av mig i nån trädgård så får han åka och kolla på fler engelska bilar så är alla toppennöjda med semestern. Fast, vad finns där för småpojkarna, hmmmm? Ska vi indoktrinera dem på trädgård eller bilar? :-)