tisdag 7 oktober 2008

Ljusdesigner




Foto: Deltalight


Det var ett mycket intressant och inspirerade besök hos ljusdesignern, Tove, i eftermiddags som ni kansker förstår av bilderna ovan från Deltalight. Jag förklarade min vision av vad jag önskade, yrkes skada från min förra karriär då jag jobbade en del med ljussättning i konstgallerier, och Tove kompletterade med olika tänkbara lösningar och kreativa förslag som var något mer anpassat till ett hem.
Vissa saker har vi kommit fram till ex placering av infällda spottar i badrum och sovrum och installation av uppåtljus från bjälkarna i vårat nya vardagsrum. Men hon behövde ca 2 veckor på sig att fundera igenom det hela och kommer sedan tillbaka med skisser, så vi kommer att få skjuta på elektrikern en vecka eller två till så att alla planer är på plats.

Efter som jag är rätt kräsen hur belysningen är så kan jag varmt rekommendera ett besök hos en ljusdesigner för det är så mycket man inte tänker på själv eller har en aning om att det finns och det blir så mycket enklare när någon vägleder en.
Det är också så mycket bättre att bolla fram och tillbaka med en kompetent person då finns det inte lika stor risk att man kommer ångra sig i efterhand, vilket kan vara jobbigt om alla ledningar är redan dragna och är dold bakom golvplank eller väggips.

Fortsättning följer....


6 kommentarer:

Synnøve. sa...

Godmorgon i stugan.
En kanonidè med ljusdesigner.
Köper vi eget hus ska jag absolut göra det.
Ingen idè just nu när vi bara hyr.
Jag väntar med spänning på fortsättningen.
Ha nu en glittrande glad onsdag vännen.
Synne.

Anonym sa...

En nyfiken fråga...'
Vad kostar det att konsultera en ljusdesigenr?

Maria sa...

Vilka fiiina inspirationsbilder du visar!

Vad kul att det gick bra med designern. Ska bli superspännande att se slutresultatet sedan.

Kramar Maria

Hannele på Hisingen sa...

Spännande. Sonen är ganska bra ljusdesigner.

Taklyftet sa...

Anonym: Uppdatering på kostnad kommer senare när vi får slutnotan.

Anonym sa...

(Sonen har ljus bara som hobby, han är inte ljusdesigner till yrket. Men mina barn är händiga och ekonomiska på många sätt. De fick laga trasiga saker redan som barn, för vi köpte aldrig nytt ;)