fredag 10 oktober 2008

Ny lite rabatt



Jag har köpt en lite paradis buske och jag har inte vetat vart jag ska gräva ner den. Men till slut efter lite konferarande med maken kom jag fram till att den skulle passa utmärkt på ena sida av altanen där det ändå är en död hörna. Busken som blir ca 2-3 m hög ska få sällskap av olika marktäckare, ännu så länge har det bara kommit ner en som jag inte kommer på namnet på. Är det någon som känner igen den här beskrivningen, liten planta ca 20-30 cm hög, påminner lite om myskmadra men är mörkare i bladverket och har vita blommor som påminner lite om brudslöja.
Jag tänkte kanta rabatten med sten eller tegel, men det får bli en annan dag.

Tillägg: Tack Johanna, Mera mest trädgård , det är vitpytta som jag beskrev ovan. Bra jobbat att lyckas lista ut det med min luddiga beskrivning och utan en bild.

För er som var med när jag gick trädgårdsdesign kursen i våras så kommer det komma en uppdatering framöver och jag tänkte visa mina skisser. I och med allt som hände i våras så kom jag av mig total men nu när höstmörkret börjar ta vid så ska jag ta upp tråden igen.


4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Sitter här mitt i natten.
Som vanligt.
Tur jag har dig bland annat.
En liten paradisbuske ser väl ut att kunna fylla platsen där ganska bra.
Kommer tyvärr inte på vad det är för marktäckare du menar. Hoppas någon kan hjälpa dig.
Ska bli kul att se dina skisser.
Vill göra nått åt trädgården här. Kanske kan snappa upp en och annan ide.
Sköt om dig nu.
Kramen mig.

johanna sa...

Hej, ramlade in här från en länk hos Hannele.
vore enklare att veta vilken växt det är med en bild kanske? men jag kommer osökt att tänka på vitpytta. kan det vara det tro?

Taklyftet sa...

Tack Johanna! Det är vitpytta, jag kom bara inte för mitt liv ihåg namnet när jag skulle skriva.

Synne, du är så välkommen förbi och om du lyckas hitta lite inspiration så ta för dig.

johanna sa...

den var klurig, men det satte fart på mina trötta "växtceller" till slut :o)

dock är vitpytta ingen marktäckare, den är lite för hög för det. men den blommar fint o länge och sprider sig villigt.