fredag 24 augusti 2007

Om vikt och av vikt





Jag har fått tag på färg koderna och provburkar är inhandlade så i morgon ska det målartvättas och målas.
Jag hittade en väldigt användbar NCS-systemet snurra som visar färgerna till varje kod.
Färglära och förklaring på hur man läser NCS-systemet kan man hitta här.


Vågen på bilden står på en hylla i köket i sommarstugan.

För att röra till livet lite till så bantar jag mitt i allt annat som händer. Som svensk så ska man inte "skryta" men jag måste få säga att jag är stolt över mig själv! Jag har lyckats gå ner 6 kilo på 18 dagar och uthärdat fester utan alkohol och godmat, men vi får väl se hur det fortsätter....om viljan är lika stark ;-)

Jag lever ihop med en underbar träningsfanatiker till man som äter som en häst utan att det syns, men tvåsamheten med gott vin och goda middagar har gjort sitt på mig tyvärr ;-). Utöver det så har jag fått problem med min ämnes omsättning- Hypotyreos eller i dagligt tal struma och dessa två faktorer har gjort att jag har gått upp 20 kilo på 3 år vilket jag fick nog av under semestern.

Ämnesomsättningen gör att jag har svårt att gå ner i vikt därför har jag tagit till soppor och milkshakes jag a la Cambrige kuren, vilket jag inte är någon förespråkare för utan för mig är det mer en nödvändighet för att lyckas gå ner.

Men det orättvisa är att mina man har också gått ner utan att behöva röra ett finger enda skillnaden är att vi inte lagar någon mat utan han får sköta sin maten själv... livet är orättvist för oss kvinnor!
Ytterligare en orättvisa är att 80-90% av alla som får problem med ämnesomsättningen är kvinnor!

Hur många av er är det som har hört talas om Hypoterios eller Hyperterios? Struma är ingen sjukdom som det talas om och min teori är att det pga ut av att det är en typisk kvinnosjukdom. Idag finns det ca 100 000 personer som lider av ämnesomsättningsstörningar var av 80-90% kvinnor och det finns 200 000-300 000 personer som lider av diabetes var av 50 % är män.

Tänkvärt är att symtomen för ämnesomsättnings problem är väldigt lika utmattnings depression så många kvinnor blir tyvärr fel behandlade.

Det finns massor av information om stuma osv på www.thyroid.se för den som är intresserad.



5 kommentarer:

NICOLINAS BONING sa...

Hej där!
Jag är glad för din skull ang färgerna :-)
Tråkigt med struman, som man inte hör speciellt mycket om...
Håller tummarna för din fortsatta viktminskning ;-)
Ser fram emot bilder på provmålningen, för den visar du väl?
Kram/Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

Har faktiskt fyra nära vänner som har struma, alla under 40 år! Tre kvinnor och en man! Så för mig är det mycket bekant! Hoppas att du ska få bukt med det! Å´cambridge kan jag bara rekommendera! Efter barnen körde jag en 7 veckors kur med det (hösten 2003) och gick ner 10 kg. Av dessa har jag klarat mig bra, endast gått upp ca 2kg sen dess...Viktväktarna eller annat var inget alternativ för mig, kände att det var tvunget att gå fort- annars hade min motivation inte orkat med! Önskar dig all lycka! Fortsatt trevlig helg! Kram!!

n o r d i n g å r d e n sa...

En mycket vacker våg och såna fina gamla emaljskyltar fr Helsingborg!! Lycka till med renoveringen! Mari.

Tingeltangel sa...

Det var intressant att läsa om struma. Jag hoppas verkligen det går bra för dig med viktminskningen och att du mår bra. Charmig våg!

Anonym sa...

Jag känner igen den vågen, dock inte samma våg. Vågen som jag refererar till finns i en liten skola i norra Chile, i vilket Gabriela Mistral (1889-1957), gick i skolan när hon var liten. Grabriela Mistral är Chiles första, och latinamerica för den delen, nobel pristagare i litteratur. Så, jag tycker att den vågen ser ganska speciellt ut! Vill ni veta lite mer, så här kommer länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriela_Mistral
/Cristian