tisdag 4 november 2008

Tröst köp - Lök köp




Tack för era snälla kommentarer!
Jag tycket synd om mig själv och kände för att muntra upp mig själv så jag åkte iväg till Blomsterlandet och Hornbach idag och insåg att det hade rea på höstlökar 50%. Jag slog till och köpte 10 st påsar av olika slag, det är lite sent men jag hoppas på mer töväder så att jag kan få ner dem till helgen och att de klarar sig. Maken bara skakade på huvudet när jag kom hem och undrade vart jag skulle få plats med dem... tja det är en bra fråga rabatterna är rätt fulla men det fixar det alltid.
Jag funderar lite över vad är det som får oss fruntimmer att tröst köpa och tröst äta?

För 200kr blev det följande
  1. Stor pack med Snödroppar - jag tycker de är så vackra när de sticker upp här och var då känns det verkligen som vår.
  2. Vitblomlök - Allium Triquetrum, vitblommande allium i klockor som bara var för söt.
  3. Svartlök - Allium Nigrum, också vitblommande allium fast mycket högre och blommar i boll form.
  4. Iberisk narcis eller Cyklmen narciss - en söt lite påsklilja som jag inte kunde motstå.
  5. Italiensk skilla - En otroligt söt lite skilla som jag inte kunde motstå
  6. Armensk perlehyacint - jag har flera innan och rådjuren älskar dem men jag tänkte att desto fler jag har så kanske de lyckas missa någon ;-)
  7. Tulipa Icestick - söt tulpan som jag inte kunde motstå och samma tanke sätt som innan desto fler så kanske jag får ha någon ifred för rådjuren.
  8. Tulipa Lady Montgomery - en dubbel spräcklig tulpan som jag bara inte kunde motstå.
  9. Kungslilja Regale - Vit lilja med lätt rosa teckning på utsidan. Jag gillar liljor skarpt som utfyllnad i rabatter för de tar ingen plats och är så vackra.
  10. Kejsarlilja Pink Perfection - Rosa vacker lilja som jag inte heller kunde motstå.

Det ska bli så spännande att se vad som kommer upp till våren och sommaren nästa år, jag längtar redan.

7 kommentarer:

Synnøve. sa...

Bättre att trösköpa än att tröstäta anser jag.
Så du kan gott plantera dina lökar med gott samvete.
De blir man inte fet av ialla fall.
Ville ha flera tulpaner, men de var slut där jag brukar handla.
Ha det gott idag.
Kram Synne.

Vimsingen sa...

200 kr tröstköp är du värd!

Hur såg er tomt ut efter taklyftet?
Mycket hjulspår eller klarade den sig ok?

/VImsingen

Malin Winbladh sa...

Det låter härligt, tänk vad fint det ska bli i vår då de tittar upp... Jag borde också köpa till lite lökar till rabatterna hemma men nu måste vi börja fokusera på bygget...
Ha en bra dag
/Malin

gamlamejeriet sa...

Håller med du, det får alltid plats några fler lökar.

Hemskt att er vän dött, förresten. Det är ju alldeles för tidigt!

Här är mit svar på din kommentar angående tre kolumner på bloggen:
Jag tänkte att man får plats med lite mer om man har en extra kolumn. Men det var inte så enkelt som jag trodde, amatör som jag är. Därför mejlade jag helt enkelt en bloggare och frågade hur hon gjort. Fick då tipset om bloggerfordummies.blogspot.com. Där kunde jag till slut hitta en kod, som jag lade in i html-fönstret. Det blev som jag tänkt efter att jag justerat min översta bild lite, som var lite smalare än de tre kolumnerna. det gillade jag inte och breddade därför bildstorleken lite.
/ Malin

hugan sa...

ojsan det var en hel hög med lökar det!
inlägget ang. synliga vanger på trappen; hade åxå tänkt ha det först, men vår trapp var för svängd för att det skulle bli lyckat, annars är just det snyggt ja! Lycka till med valet av leverantör! ;)

Lundagård sa...

Så inspirerande att läsa din löklista, kommer att bli vackert! Man borde faktiskt få ner några i jorden för det är alltid så roligt till våren sen.

Maria sa...

Usch vad trist för er att mista en kär vän, och så ung dessutom!

När dina lökar står i full blom kan ni ju tänka på er vän.

Kramar Maria