måndag 11 februari 2008

Hus Ritningar del1 - Plintar och genomskärning


Det är många som verkar intresserad av de något dåliga ritningarna jag la ut från i början av mig bloggkarriär. Så jag tänkte gör en uppgradering och visa lite fler och bättre här efter hand.

Ovan ser ni taket i genomskårning med de olika lagerna i tak och väg specificerade. Vi gjorde ett tillval och la till 45 mm isolering från den standard som Åtvidabergshus erbjöd på 220 mm.


Ovan ser ni den ritning på plintarna vi fick gjuta under huset som nu bär upp de stål stöttor som bär upp den H-profil som sträcker sig över huset och som bär upp hela övervåningen. På fotot ser ni hur det ser ut i makens kontor på bottenvåningen där en av de två stålpelarna är placerad i väggen. För att få dit stolparna så var byggkillarna tvungna att såga upp väggen. Eftersom kontoret kommer att försvinna när vi ska sätta dit trappen till övervåningen så har vi inte gjort något vid väggen ännu. Den andra stolpen drogs finns i våran klädkammare i hallen.

Inlägget om hur vi skar hål i golvet och göt plintarna hittar ni här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

45 cm extra isolering, tror du menar 45 mm extra isolering utöver de normala 220 mm.....

/M

Taklyftet sa...

Du har så rätt, jag var visst lite trött i gårkväll. Jag har ändrat i inlägget.