söndag 2 mars 2008

Trädgårdsdesign kurs



Bild är lånad från http://www.monarda.se/

Helgens trädgårdsdesign kurs var enormt kul och inspierande. Kursen hölls via Studieförbundet Vuxenskolan och heter "Trädgård att Längta Till" och det gör man sannerligen, det kliar något vansinnigt i fingrarna att börja gräva och fixa men jag får ge mig till tåls lite till.

Vi har bla fått en inblick i hur man gör en trädgårdsplan. Min egen är inte presentabel ännu så jag har lånat bilden ovan från Monarda, för att visa hur det kan se ut...
Hmm, vi får väl se hur min blir... som sagt var jag nämde innan att vi fick en inblick hur man gör och det är inte helt enkelt och mycket att tänka på när det gäller vad man har för vision och tankar om vad man vill ha sin trädgård till. Ska man skapa olika rumsligheter, man måste tänka på trädgårdens "tak", hur stora blir perenner, buskar och träd så man inte sätter för tätt eller glest och mycket, färg och form och mycket, mycket mer att ta hänsyn till.
Just nu sitter jag och plitar på en växt förteckning för glatta livet och inser att jag har mer växter än jag hade en aning om... är just nu uppe i ett 100-tal olika sorter.

3 kommentarer:

ColonialEast sa...

Vad kul med en trädgårdskurs! Vill också gå ... You've got mail!

Elisabet sa...

Så kul, men massor o tänka på kan jag tänka ,men det är ju härligt och drömma , och om du redan har 100 sorter..det är nog bäst du struntar i trädgårdsblogg, du verkar ha fullt upp !Kul att du tittade in , jag återkommer o ser hur det går för dig
Tilde

Taklyftet sa...

Colonealest: Gå en kurs du kommer inte att ångra dig!

Välkommen förbi Tilde!
Problemet med alla mina sorter är att det står i en fruktansvärd röra och det är inte vackert :-(