söndag 12 juli 2009

Hur man målar dörrar






Tack alla söta ni på mitt förra inlägg!
Jag tänkte ge lite svar på frågor som dök upp från er.

Fru Vilmas Hus/Vimsingen
undrade om det var allmoge dörrar
- Ja, det var trä rena 3-spegel dörrar vi köpte. Egentligen hade jag velat ha med 4-speglar med det var en sådan enorm prisskillnad så det fick bli den enklare varianten eftersom det var så många dörrar vi skulle byta.

Pernilla undrade hur jag målat dem eftersom hon ska göra något liknande själv, så jag tänkte ge lite tips på mina erfarenheter och vad som gav bäste resultat.

Det som är absolut viktigast är att välj en färg som flyter ut bra. Min erfarenhet är att oljebaserad färg flyter ut bättre än vattenbaserad där av så valde jag Jotuns/Demidekks oljebaserade Lady som grundfärg och Top Coat. Men prata med din lokale färghandlare de brukar ha bra koll på läget och komma med bra tips.
Oljebaserad färg är ju inte att rekommendera när man är gravid så jag har stått med gasmask medan jag har målat och med alla fönster öppna för god vädring.

Grundlagret har jag målat på med pensel pga att jag ville jobba in färgen bra i träet, välj en bra och dyr pensel i lagom bredd, det betalar sig med att man får en finare yta. Spackla upp alla ojämnheter med finspackel när grundfärgen har torkat och slipa ytan på hela dörren innan färglager 2 eftersom träfibrerna reser sig när man målar första lagret. Borsta av noggrant innan du börjar måla igen, vart enda damkorn syns.

Lager nr 2 och 3 så målar jag alla spegel ramar med pensel och rollar på färgen på alla släta ytor med en skumgummi roller för att få en jämnare färg yta och sen drar jag lätt med penseln över ytan för att få penselstrukturen. Om man inte drar penseln efteråt så får man en apelsinskals yta som jag inte tycker om.
Dra över ytan med ett sandpapper när färgen har torkat efter färglager 2 för att jämna ut damkorn som trots att man har borstat och hållt på efter första lagret finns kvar.

Måla inte för stora ytor i taget utan ta spegel för spegel och måla först runt kanterna med pensel och sen den släta ytan i mitten med roller och pensel för annars finns det risk att färgen hinner torka innan man drar ut den med penseln.
Sist så tog jag och rollade ramen runt och kanterna och drog även med pensel efteråt för att få rätt struktur.

För grundfärgen kan man ha dörrarna liggandes så man kommer åt runt om men för de andra två lagren så är det bättre att dörren antingen hänger på plats eller står mot en vägg för det är lättare att borsta av och få bort allt dam.
Underkanten av dörrana har jag faktiskt bara grundmålat (förutom badrumsdörren eftersom det finns risk att den drar åt sig fukt) pga den ser ändå aldrig någon.

Inga kommentarer: