tisdag 2 juni 2009

Trädgårdstur


Nu vår det två veckor sedan jag visade något från min trädgård så i går tog jag mig tid och gick jag en runda och njöt av allt som blommade och doftade, det var en helt ljuvlig kväll. Medan jag gick runt och njöt och Minior slog kullerbyttor som gjorde mig lätt matt så slet maken med att sätta upp panel och vit olja altanen. Det här med att man kan köpa pigmenterad olja var något som jag inte kunde motstå så idag ska vi se hur resultatet blev för trädäcket var så svart/grått och trist.
Mina aklejor har börjat blomma så vacker men som vanligt har jag haft en "vän" i form av ett rådjur eller hare som har decimerat antalet blommor rejält.
Nävorna har börjat blommar, den översta kommer jag inte ihåg namnet på men den nedesta är en brunnäva.
Mina Irisar har börjat blomma för fullt och de är så vackra i kvällssolen.


I år vill sig inte riktigt mina allum många har vissnat med knopp och inte gått i blom, är det någon som har ett aning om vad som kan ha hänt? De få som blommar är bara för ljuvliga.



Jag upptäckte till min stora förvåning att min rododenror blommade för full. Jag fattar inte hur det kan ha gått mig förbi men det har varit så mycket med huset på senaste tiden. Sen hittade jag den här lilla ljuvliga tulpanen i en rabatt som jag inte har ett minne av att jag har satt.

Ytterligare en liten allium som blommar. Sen så upptäckte jag den här lilla klockformade blomman i min rosenrabatt och jag vet att jag har fått den förra året på plantbytar dagen men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad den heter, är det någon som vet så lämna gärna ett meddelande.


Sist så kommer min underbara ljuvligt doftande gula Azalea som jag bara älskar.
Den är helt knall gul och blommar för fullt och varje kväll så doftar den underbart när man sitter på altanen. Förra ägren till huset visste vad de gjorde när de satte den här.

5 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Doften av den där gula azalean är en doft man behöver! Dock saknar jag den i min trädgård, vilket jag ju måste åtgärda någon gång.

Nävan ser ut som en flocknäva? Kanske till och med namnsorten Spessart.

Erika sa...

Finns det tillgång till takbox eller släpkärra inför helgen? Känner att jag är sugen på att hsoppa blommor att vi kanske inte komma hem!!? ;-)

Tulpanen var härligt rosa, hoppas du kommer på namnet.

Maria sa...

Hej där,

Du får gärna visa resultatet av den oljade altanen sedan. Min pan är att olja in den med ljus/vit pigment redan nästa år. Är mycket nyfiken på hur det kan se ut.

Jasså, hide a lite i trappen minsann:) Det får du också gärna visa när det blir klart.

Kram kram

Maria

Anonym sa...

Tror det är mig du har fått den Spanska Klockhyacinten av. Jag har den i rosa, blått och vitt och den är verkligen jättesöt, men jag är lite trött på bladverket som fullständigt vräker sig ut över sina grannar.
Förra våren kände jag doften av något underbart när jag sprang i Botaniskas Arboretum (trädsamling) och jag var bara tvungen att stanna och sniffa mig fram till Guldazalean. Så numera står den på min vill-ha lista fastän den är gul.
Längtar till fredag!
Gunilla

hugan sa...

o vilken blomsterprakt! Här är man glad att humlen vaknat till liv! Och sannerligen börjar pionen få knoppar igen..!

Men du har ju inte långt kvar innan junior tittar fram ser jag nu! Spännande!
Kramen på er!