fredag 6 februari 2009

Trädgårdsnätverket


Plantbytardag med Trädgårsnätverket maj 2008

I torsdags förra veckan så träffades arbetsgruppen för Trädgårsnätverket och hade arbetsmöte.
Det var första gången vi träffades hemma hos nog och det var Linda på Lindas Trädgårsblogg som hade upplåtit sitt hem och bjöd på te, kaffe och en god socker kaka.

Det är kul att träffa andra bloggare som man har följt här ute och se hur deras verklighet ser ut. Tyvärr såg man inte så mycket av trädgården eftersom det var kolsvart ute när vi var där, men entré delen som man kunde skymta i mörkret där hon har gjort grusgång och stenlagt var jätte snygg.


Så på programmet för våren blir en blandning mellan utfyckt till Kinnekulle, föreläsning med Håkan Wallin (trädgårdsmästare på Liseberg för den som inte vet), plantbytar dag, kurser och mycket mer. Bilden ovan är från våran plantbytar dag vi hade en solig dag i Maj förra året.
Jag ser verkligen fram emot vårens schema, men vet inte riktigt hur jag ska lyckas få in allt i min kalender. Jag vill ju gå på allt som vanligt och det där med att prioriterar är inte min favorit sysselsättning ;-)

Ett tips till er som inte tillhör trädgårdsnätverket är att besöka Sjötofta och se Arne och Birgits otroliga ängar med Påskliljor och narcisser till våren.
Sen kan jag som vanligt inte sluta att tjata om Trädgårdrundan i Skåne och i år är det 5-7 Juni, så alla trädgårdsfantaster boka det i era kalendrar och ger er dit!

Jag kommer som vanligt att häcka i Skåne de här datumen för det är något jag inte kan missa!


Glöm inte att se på ett nytt trädgårds program från England i kväll kl 21.30 på SVT2!

Engelska trädgårdar

Del 2 av 6. I England öppnar varje år många trädgårdsodlare upp sina trädgårdar för allmänheten. Från små trädgårdsplättar i stadsmiljö till större trädgårdar i lantlig miljö - alla deltar de också i en tävling om att få bli presenterade i en årlig engelsk trädgårdsbok och uttagningen sker av en trädgårdskunnig jury. Vi följer här flera passionerade odlare och besöker många fantastiska engelska trädgårdar.

Även i SVT2 8/2, SVT2 10/2, SVT24 11/2 och SVT24 14/2





3 kommentarer:

Vimsingen sa...

Vad kul ni verkar ha. Inget för mig dock, räknar med att vår trädgård kommer vara kaos i 1,5 år framåt.
Hälsningar
/Vimsingen

Lindas trädgårdsblogg sa...

Påskliljorna i Fagerås vill jag inte missa! Liksom föreläsningen om träd och buskar. Plantbytardagen har blivit tradition så den måste man ju också gå på! Kinnekulleresan är i augusti och det kallar inte jag vår ;-)
Hoppas komma iväg till Skåne, men det är ju så mycket den där tiden på året...

PS. Jag lovar, det är inte mycket att se i min trädgård just nu. mest en massa jordhögar och ofärdiga projekt!

Erika sa...

Ser fram emot föreläsningen om nån vecka efter det verkar trädgårdsgrejerna trilla på rätt bra. Härligt att ha saker att se fram emot!