torsdag 25 oktober 2007

Balkongdörr äntligen på plats och jakten på plåtslagare


En vacker bild på en ytterdörr som jag lånat från en hus leverantör.
A beautifull picture I have borrowed from a house supplier.

I måndags kom äntligen snickarna från Åtvidabergshus för att fixa de sista sakerna som fattas. Orsaken för att det dröjt så länge var att våran saknade balkondörr försvann i transporten och irrade runt okänt antal dagar på Schenkers omlasningslager i Göteborg. Dörren dök äntilgen upp i torsdags förra veckan.

Så nu har vi en balkongdörr på övervåningen, fönsterbleck på alla fönster, drevning=tätning mellan fönster och karm (måste få svänga mig lite med alla nya byggtermer jag lärt mig ;-) och fått tätat läckan över köket och diverse små plock. Någon av snickarna hade tydligen fuskat med masoniten och det var ett hål som allt vatten rann in i.

Jag har också äntligen fått tag på en plåtslagare som kan hjälpa oss att bocka till alla avslutningar på regndalarna. Det var våran kvalitetsansvarige som tipsade oss om honom. Inte en plåtslagare har kunnat komma hit innan jul så nu har vi tänkt om, om en plåtslagare bara bockar till plåten så kan vi nog lyckas få dit den själva. Jag ska iväg till plåtslagaren i morgonbitti för att visa bilder på hur övergångaran mellan takkupan på baksidan och ihopbyggnaden mot köket ser ut så ska han förklara för mig hur jag ska mäta alla mått som han beöver för att bocka till de 4 avslutningarna vi behöver.

Inga kommentarer: